Rok 2011 okiem producentów i dystrybutorów akcesoriów komputerowych

Autor: Girwan
30 grudnia 2011

Koniec roku to czas podsumowań i czas planowania. Zapytaliśmy kilka firm jak postrzegają miniony rok, oraz jakie plany mają względem nowego 2012. Oto co nam powiedzieli:

 

Asus - Bartosz Jeziorański - Country Manager
 
Sprzedaż produktów ASUSa w 2011 roku utrzymuje się na stabilnym poziomie. Coraz większy udział, obok klientów indywidualnych, mają segmenty takie jak operatorzy telekomunikacyjni oraz B2B. To właśnie w tych sektorach odnotowaliśmy znaczące wzrosty sprzedaży notebooków. 
 
2011 rok był dla nas udany również pod względem premier nowych produktów. Rynek bardzo dobrze przyjął zaprezentowany przez ASUSa tablet – Eee Pad Transformer. Dzięki niemu udało nam się wywalczyć silną pozycję na rynku multimedialnych tabliczek. 
 
Niezmiennie zachowujemy pozycję lidera na polskim rynku notebooków i netbooków ze średniorocznym udziałem w rynku powyżej 20% . Dzięki odświeżonym seriom z procesorami z rodziny Intel Sandy Bridge oraz nowym konstrukcjom nasi klienci mają spory wybór w każdej kategorii komputerów przenośnych. Nadal bardzo dużym zainteresowaniem cieszy się uniwersalna seria K. Sama sprzedaż notebooków serki K52 przyniosła w II kwartale ok. 10% przychodów naszej firmie. 
 
Bardzo ważnym wydarzeniem 2011 roku była premiera ultrabooków, w tym naszego ASUS Zenbooka: UX21 i UX31. Najbliższe miesiące pokażą czy nowa klasa komputerów mobilnych przyjmie się na rynku. Ultramobilne 12- i 13-calowe notebooki są doskonałymi urządzeniami dla wymagających klientów, którzy potrzebują zarówno wydajnego i bardzo mobilnego urządzenia w bardzo stylowej oprawie. 
 
Patrząc w szerszej perspektywie na rok 2011, rynek całościowo nie pokazał dwucyfrowych wzrostów i można mówić raczej o pewnej stagnacji. Głównymi przeszkodami dla rozwoju branży IT w Polsce okazały się; osłabienie złotego, słaby sentyment zakupowy konsumentów oraz kłopoty z dostępem do kredytu. W końcówce roku kolejnym ciosem są braki w zaopatrzeniu spowodowane powodziami w Tajlandii i zniszczeniem fabryk dysków twardych.
 
Dynamika rynku w roku 2012 pozostaje wciąż sporą zagadką na tle zawirowań w skali makro. Jeżeli nawet rząd przygotował wiele wariantów budżetu to i my idąc tym śladem przygotowujemy się na najgorsze jednocześnie mając nadzieję na miłe zaskoczenie.
 
W 2012 roku  nadzieje wiążemy z premierą tabletu Eee Pad Transforemr Prime. Jest to pierwsze urządzenie wyposażone w najnowszy procesor Tegra 3. Koncepcja hybrydowego tabletu okazała się hitem i wierzymy, że Transformer Prime powtórzy tegoroczny sukces pierwszej wersji tabletu.  Naszym zdaniem 2012 rok będzie rokiem tabletów i ultrabooków… oczywiście w sensie nowości i pewnego zainteresowania konsumentów. Nadal jednak trzonem naszej sprzedaży pozostaną tradycyjne notebooki i netbooki. Tutaj też spodziewamy się odświeżenia wszystkich linii produktowych począwszy od wspomnianego K poprzez mobilną serię U do multimedialnych notebooków z serii N i wydajnych urządzeń z serii G.
 
Przed nami kolejny rok wyzwań, silnej walki konkurencyjnej i zmagania się z kapryśnym rynkiem. Jednak wciąż mamy silne ambicje i wierzymy, że klienci ponownie obdarzą nas zaufaniem i pozwolą ASUSowi utrzymać pozycję lidera.
 
 
Cooler Master Polska - Bartłomiej Mytnik - Country Manager 
 
Mimo trudnej sytuacji na rynku mijający rok był dla Cooler Master dobry. Osiągnęliśmy 20% wzrost sprzedaży i zwiększyliśmy udziały w segmencie komponentów komputerowych. Największym zainteresowaniem cieszyła się „odświeżona” w tym roku seria obudów Elite, a szczególnie doskonale przyjęty przez użytkowników model Elite 430. Dużym powodzeniem cieszyły się również chłodzenia Hyper TX3 i Hyper 212 Plus.
 
W 2012 roku planujemy wprowadzenie nowych linii produktowych i spodziewamy się wzrostu sprzedaży o kolejne 20%. Nasze centra badawcze nieustannie pracują nad udoskonalaniem produktów Cooler Master, a na rynek wprowadzane są nowe modele dostosowane do aktualnych potrzeb użytkowników. Na początku 2012 roku zostanie zaprezentowana długo oczekiwana obudowa Cosmos II przeznaczona dla najbardziej wymagających użytkowników. Zależy nam również, aby produkty Cooler Master były przystępne cenowo. Z tą myślą została stworzona nowa seria zasilaczy GX Lite o doskonałym stosunku jakości do ceny.
 
 
GIGABYTE TECHNOLOGY– Łukasz Pękała – Sales and Marketing Agent
 
Rok 2011 był wymagający i pełen wyzwań. Niepewność na rynkach przełożyła się na bardzo ostrożne zakupy klientów i wzrost konkurencyjności. Mimo trudnych warunków GIGABYTE poradził sobie bardzo dobrze. Wzrost sprzedaży kart graficznych względem roku poprzedniego i zwiększenie udziału w rynku umocniły nas na pozycji lidera w Polsce. GIGABYTE rozpoczął także sprzedaż urządzeń peryferyjnych. W marcu na rynku pojawiły się nasze myszy i klawiatury i popyt na nie rośnie z każdym miesiącem. 
 
W 2012 roku nasze działania skoncentrują się na dalszym budowaniu przewagi konkurencyjnej. Szybkie odpowiadanie na potrzeby rynku oraz połączenie cech poszukiwanych przez klientów z doskonałym wykonaniem i najwyższymi parametrami produktu to klucz do sukcesu. W segmencie kart graficznych pojawią się nowe produkty, wyposażone w innowacyjne rozwiązania GIGABYTE. Za przykład mogą tu posłużyć karty graficzne z fabrycznie podkręconymi zegarami, seria Super Overclock z najlepszymi dostępnymi komponentami czy udoskonalone chłodzenie WINDFORCE. 
 
Planujemy także dalszą ekspansję w segmencie peryferiów - zarówno w kontekście zwiększenia portfolio produktów, jak i rozwoju kanałów sprzedaży. Pojawią się nowe modele wyposażone w autorskie rozwiązania GIGABYTE i dostosowane do wysokich wymagań klientów. Naszym celem jest znaczne zwiększenie udziałów w rynku peryferiów. Planowane jest też rozszerzenie oferty na nowe segmenty.
Klienci coraz częściej zamiast produktów najtańszych wybierają te dostosowane do indywidualnych potrzeb. Ten trend będzie się nasilał. Na rynku kart graficznych popularność zdobywają produkty z wyższej półki adresowane do wymagających graczy, a w urządzeniach peryferyjnych coraz bardziej liczy się oryginalny design, funkcjonalność i ergonomia.
 
 
Hannspree - Arkadiusz Brzezicki - sales Manager Hannspree
Rok 2011 był ciężkim rokiem dla wszystkich producentów elektroniki z powodu kryzysu i zmniejszonego przez to popytu. Był to też pierwszy rok, w trakcie którego najwięksi producenci telewizorów zmniejszyli radykalnie swoje plany sprzedaży i zysków. Możemy śmiało mówić o lekkiej zapaści tej branży (po raz pierwszy od czasu wprowadzenia płaskich ekranów). Pozycja czołowych marek japońskich uległa znacznemu osłabieniu na korzyść firm koreańskich i tajwańskich (produkujących w Europie). Z technologicznego punktu widzenia nie pojawiło się nic, co napędziłoby koniunkturę. Trudno bowiem mówić o technologii 3D (z okularami), jako głównym bodźcu popychającym klientów do wymiany telewizora. W Europie zachodniej tzw. Smart TV zaczęły być motorem napędowym sprzedaży, ale nie na tyle dużym, aby poprawić ogólne statystyki. 
A więc co się działo w 2011 roku?
  • Japońskie marki (Sony, Panasonic) pogłębiły straty i zmniejszyły swoje udziały w światowej sprzedaży. Kilka znanych marek zapowiedziało też zamknięcie fabryk bądź rezygnację z produkcji telewizorów w ogóle. 
  • Tanie chińskie marki (Changhong, Hisense, Haier)lub marki lokalne wspierane przez producentów chińskich lub tureckich (OKI, Medion, Orion, Beko, Finlux) również straciły sporo udziałów. Wynika to ze zmian polityki sprzedaży wielkich sieci detalicznych, które – po przykrych doświadczeniach związanych z jakością i serwisem posprzedażnym – decydują się wrócić do zaufanych producentów. Klienci nie chcą kupować najtańszych produktów wątpliwej jakości. 
  • Telewizory umożliwiające odbiór programów w technologii 3D z okularami nie zdobyły serc i portfeli masowego klienta. 
  • Smart TV zaistniały w świadomości klientów (głównie w Europie zachodniej).

Na tym tle osiągnięcia firmy Hannspree wyglądają bardzo dobrze. W Europie zachodniej udział sprzedaży naszej marki wzrósł z 0,8% w pierwszym kwartale (pozycja 15) do 1,8% w trzecim kwartale roku (pozycja 8). Z racji tego, że w Europie wschodniej nie jesteśmy obecni na wszystkich rynkach, wskaźniki te nie wyglądają aż tak dobrze w tym regionie. Niemniej jednak udało nam się osiągnąć w Polsce pozycję 10 z 1,2% udziału w rynku (Q3). Trzeci kwartał zakończyliśmy na pozycji 9 w Rumunii, na pozycji 8 na Węgrzech i na pozycji 6 na Ukrainie. Tak wysoka sprzedaż była możliwa dzięki wielu czynnikom takim jak ścisła kontrola kanałów sprzedaży, odpowiedni dobór partnerów detalicznych, utrzymywanie wysokiej jakości produktów, dbałość o jak najlepszą obsługę serwisową, celowane działania marketingowe oraz konkurencyjność cen. Większość naszych telewizorów osiąga najlepsze współczynniki jakości do ceny przebijając pod tym względem bardziej znane marki. W 2011 roku dla Hannspree najważniejsze było pozyskanie nowych klientów oraz wzbudzenie zaufania wśród użytkowników końcowych.

2012 będzie dla nas jeszcze ważniejszy. Zamierzamy bowiem wprowadzić do sprzedaży telewizory typu Smart, które w najbliższych miesiącach zaczną odgrywać coraz większą rolę na rynku. Chodzi tutaj o prawdziwe „Smart TV”, a nie odbiorniki, które nadużywają tego przymiotnika. Mamy już podpisane umowy z dostawcami treści oraz rozwiązań technologicznych, które są bardzo ważną częścią idei Smart TV. W 2012 roku polscy klienci zaczną grawitować w kierunku zaawansowanych telewizorów oferujących znacznie więcej niż tylko możliwość odtwarzania programów dostarczanych przez stacje telewizyjne. Nie chodzi tutaj tylko o podłączenie odbiornika do Internetu, ale o taką jego konfigurację, która umożliwi szybkie i proste dotarcie do zasobów sieci przez każdego użytkownika. 
 
Nie bez znaczenia pozostaje fakt, że rok 2012 jest czasem dwóch ogromnych wydarzeń sportowych, które odbędą się w Europie (Olimpiada), w tym w Polsce (Euro 2012). Z pewnością wielu telewidzów zapragnie śledzić te wydarzenia na nowym telewizorze. Ponadto wiele konfliktów domowych może zostać zażegnanych przy pomocy drugiego lub nawet trzeciego odbiornika w domu – w końcu nie każdy interesuje się sportem. Dlatego spodziewamy się zwiększonego popytu na kolejny telewizor w gospodarstwie domowym. Dotyczy to urządzeń o przekątnych od 19” do 32”. 
 
Z każdym miesiącem zwiększa się pokrycie kraju sygnałem telewizji cyfrowej (DVB-T), który wpływa na przyspieszenie decyzji o zakupie kolejnego telewizora. Skok jakościowy pomiędzy sygnałem analogowym, a cyfrowym jest tak duży, że napędza rynek w Polsce, szczególnie wśród tych, którzy ciągle korzystają z odbiorników kineskopowych. 
 
Niemniej jednak najważniejszym czynnikiem wpływającym na sprzedaż produktów marki Hannspree w roku 2012 będzie jakość samych produktów oraz sposób ich sprzedaży. Nasze produkty są unikalne gdyż w tej klasie cenowej jako jedyne lub nieliczne oferują zaawansowane funkcje, takie jak: technologia 100 Hz, PVR (nagrywanie na bieżąco programów), wbudowany odtwarzacz multimedialny (dla treści dostępnych na pamięciach USB typu pen-drive), ambient sensor (automatycznie dostosowujący parametry obrazu w zależności od stopnia oświetlenia pomieszczenia). W 2012 dojdą do tego odbiorniki typu narrow-frame (cienka ramka) w bardzo konkurencyjnych cenach. Pojawią się też telewizory 3D. 
 
W Hannspree wierzymy, że rok 2012 będzie dla nas jeszcze lepszy niż 2011.

 

Komputronik – Adrian Kantorski - Kierownik Zespołu Komputerowo-Serwerowego Komputronik SA

Z punktu widzenia Komputronik SA, który według firm badających rynek jest największym polskim producentem komputerów, mijający rok był udany. Sprzedaż komputerów stacjonarnych okazała się nadspodziewanie dobra.  Kilka lat temu przyjęliśmy strategię rozwoju desktopów naszej marki, która wykluczała korzystanie z najtańszych, a co za tym idzie, marnej jakości komponentów, jak robi to wielu innych producentów. My postawiliśmy na jakość i liczyliśmy na lojalność klientów zadowolonych nie tylko z dużej wydajności, ale i bardzo wysokiej niezawodności. Teraz zbieramy tego efekty. Zyskujemy na tym, że jesteśmy znani jako producent dobrych komputerów. Dodatkowo przeprowadziliśmy reorganizację działu produkcji, co pozwoliło nam skrócić czas realizacji zamówień i obniżyło koszty. Klienci wiedzą, że mamy prężnie i szybko działający dział R&D. Szybko wdrażamy nowinki i znamy się na sprzęcie. Co ważne, nigdy nie byliśmy uzależnieni od zewnętrznych kanałów sprzedaży. Tymczasem w tym roku najwięcej straciły firmy, które skupiały się na sprzedaży przez hipermarkety.  

Ostatnie dwanaście miesięcy upłynęło pod znakiem stabilności. To pozwoliło nam na skuteczne planowanie produkcji i bezproblemowe wprowadzanie nowości na rynek. Planujemy dalszy rozwój oferty. Nowościami produkowanym przez nas będą konstrukcje mieszczące się w bardzo małych obudowach (poniżej 1l) oraz komputery All-In-One. Będą to jednak rozwiązania niszowe. Najważniejsze jest utrzymywanie wysokiej jakości produkcji, bardzo dobrego serwisu i  dobrego wizerunku marki wśród klientów.  
 
Największym wydarzeniem 2012 roku, które wyraźnie wpłynie na cały rynek komputerów stacjonarnych, będzie premiera Windows 8. Wprawdzie w przypadku desktopów nie będzie to tak znaczące wydarzenie, jakie miało miejsce przy przejściu z Visty na Windows 7. Niemniej tego typu premiera będzie miała pozytywny wpływ na popyt. Windows 8 może dużo zmienić na rynku tabletów i telefonów, dzięki czemu klienci będą mieli do dyspozycji bardzo szeroki, spójny system wymiany danych między wszystkimi urządzeniami wyposażonymi w tę platformę programową. 
 
 
NVIDIA – Paweł Leśniorowski - Consumer Sales Manager Poland & Baltics
 
Rok 2011 był dla firmy NVIDIA bardzo udany, ponieważ rezultaty sprzedaży w poszczególnych segmentach rynku wykazały w porównaniu do roku 2010 utrzymanie ogólnego trendu wzrostowego. Dotyczy to zarówno kart graficznych dla komputerów stacjonarnych, jak i rozwiązań mobilnych. Karty GeForce cieszą się zaufaniem konsumentów, a linia GeForce GTX ze szczególnym wskazaniem na serię 500 na dobre zadomowiła się w komputerach graczy i entuzjastów. Rok 2012 oznaczać będzie na tym polu kolejny ważny etap w rozwoju firmy ze względu na planowaną w perspektywie kilku miesięcy premierę następcy stanowiącej podstawę serii GeForce GTX 500 architektury Fermi – mowa tu o architekturze Kepler. W dalszej perspektywie Kepler znajdzie swoje zastosowanie również w produktach profesjonalnych: kartach Quadro oraz rozwiązaniach obliczeniowych Tesla dedykowanych zastosowaniom HPC. Warto przy tym wspomnieć, że 35 superkomputerów na listopadowej liście Top 500 wykorzystuje procesory obliczeniowe Tesla, przy czym w czołowej piątce są ich aż trzy.
 
W dziedzinie technologii mobilnych szczególnie istotne było dla nas upowszechnienie się rozwiązań wykorzystujących procesory mobilne Tegra. Obecnie niemal każdy liczący się producent tabletów i kilku producentów telefonów ma w swojej ofercie propozycje tego typu, a niedawna premiera modelu ASUS Eee Pad Transformer Prime z superprocesorem mobilnym Tegra 3 kładzie kolejny kamień milowy – bo tablet ten jako pierwszy wykorzystuje mobilny procesor czterordzeniowy (plus piąty rdzeń „towarzyszący”), otwierając w rezultacie drzwi do nowej rzeczywistości, w której rozwiązania tej klasy w niczym już nie będą ustępować wydajnością klasycznym notebookom, czy nawet popularnym komputerom stacjonarnym. W dalszej popularyzacji takich rozwiązań pomoże z pewnością oczekiwana premiera kolejnej wersji systemu Windows, a wkrótce potem zapewne także nowej edycji pakietu Office – system Windows będzie odtąd wspierać natywnie także właśnie architekturę ARM, czyli m.in. procesory Tegra. Znaczenie tej architektury bardzo szybko z resztą rośnie i choć przyszły rok w segmencie rozwiązań stacjonarnych oraz klasycznych notebooków nadal oznaczać będzie jeszcze dominację architektury x86, to lawiny nadchodzących zmian nic już chyba nie zdoła zatrzymać.
 
 
TP-LINK Polska - Michał Chodnicki - Inżynier 
 
Rok 2011 oceniamy bardzo pozytywnie. Według najnowszych danych In-Stat jesteśmy zdecydowanym światowym liderem w produkcji urządzeń bezprzewodowych. W Polsce TP-Link jest obecnie najchętniej wybieraną marką urządzeń Wi-Fi i ADSL. 
 
Sukces zawdzięczamy jakości naszych produktów oraz trendom rynkowym i konsumenckim. Znaczny rozwój infrastruktury sieciowej i obniżenie kosztów dostępu do Internetu spowodowały wzrost sprzedaży produktów SOHO (Small Office Home Office) oraz SMB (Small and Medium Businesses). Coraz popularniejsze są również urządzenia sieciowe wyposażone w szybkie w porty transmisji danych, standardem są już dziś połączenia 1Gbit wewnątrz sieci lokalnych, wzrasta również zainteresowanie światłowodami. Wyższa prędkość transmisji danych sprzyja także rozwojowi telefonii VoIP (Voice over Internet Protocol), która w wielu firmach i instytucjach wypiera standardowe centrale telefoniczne, głównie ze względu na obniżenie kosztów oraz łatwość konfiguracji.
 
Z 2012 rokiem wiążemy duże oczekiwania i plany. Będziemy poszerzać portfolio naszych produktów i zamierzamy ugruntować naszą pozycję rynkowego lidera wśród dostawców sprzętu sieciowego. Planujemy wprowadzenie na rynek nowych modeli z segmentu SOHO - routerów 3.5/3.75G, w tym niezastąpionego w podróży routera „kieszonkowego”, routerów wspierających technologię LTE, produktów ADSL wyposażonych w gigabitowe porty LAN oraz bezprzewodowych dwuzakresowych routerów nowej generacji w standardzie N. W segmencie SMB pojawi się nowa gama routerów SafeStreamTM, w tym gigabitowy router VPN z dwoma portami WAN, oraz nowe zarządzalne switche z serii JetStream. Innowacyjność oraz ciekawy design naszych produktów z pewnością zadowolą najbardziej wymagających użytkowników.
  
 
Verbatim - Leon Binder – Manager ds. sprzedaży na Polskę i kraje bałtyckie  
Rok 2011 w Polsce jak i na całym świecie ze względu na kryzys był trudnym i wymagającym okresem dla firm z branży IT. Pomimo tego udało się wprowadzić wiele nowości i znacząco powiększyć udział Verbatim na polskim rynku pamięci masowych, szczególnie w sektorze pendrivów i dysków twardych. 
 
Mijający właśnie rok to dodatkowo duża zmiana technologiczna związana z masowym zastosowaniem interfejsu USB 3.0 w miejsce USB 2.0. Przewidujemy, że w połowie 2012 r. niemal wszystkie nowe urządzenia na rynku będą wyposażone w ten interfejs. Z kolei dla Verbatim ten rok był szczególny także ze względu na wejście na rynek oświetlenia LED. 
 
Jako część Grupy Mitsubishi Chemical Corporation (MCC) Verbatim korzysta z olbrzymiego potencjału badawczo-rozwojowego. Pozwala to firmie rozwijać energooszczędne oświetlenie LED/ OLED przeznaczone dla konsumentów indywidualnych i biznesowych. Verbatim ma bardzo ambitne plany rozwoju na rynku oświetleniowym a jako cel stawia sobie osiągnięcie pozycji jednego z najważniejszych graczy. 
 
Dodatkowo w planach na najbliższy okres firma przewidziała dalsze umacnianie swojej pozycji w Polsce jako jednego z czołowych producentów urządzeń do magazynowania danych. Równoległym celem jest  wprowadzenie w 2012 r. do naszego kraju marki Cleansui - japońskiego producenta filtrów wodnych produkowanych przez Mitsubishi Rayon, który również jest częścią Mitsubishi Chemical Corporation Group. Ich zaletą jest specjalny system filtracji, który wykorzystuje połączenie ceramiki i węgla aktywnego. Dzięki temu woda nie tylko jest czystsza ale nie traci walorów smakowych. Sprzedaż rozpocznie się już w I kwartale przyszłego roku.
 


blog comments powered by Disqus