Wywiad z Bogdanem Wicińskim - prezesem Manta Multimedia

Autor: Girwan
25 sierpnia 2011

Manta Multimedia, to prężnie rozwijająca się polska firma zajmująca się produkcją i dystrybucją urządzeń RTV, AGD i akcesoriów komputerowych. Już niedługo firma rozpocznie produkcję polskiego telewizora 3D. Postanowiliśmy porozmawiać z prezesem polskiej firmy Bogdanem Wicińskim i odkryć sekret sukcesu tej firmy. Poniżej przedstawiamy zapis naszej rozmowy.

Gildia Technologii:  Manta Multimedia to polska firma, mająca raptem 13 lat. Jak doszło do tego, że stała się ona jednym z największych dostawców sprzętu RTV, AGD i multimediów w naszym kraju?

Bogdan Wiciński: Po tylu latach mogę śmiało powiedzieć, że udało nam się dzięki ciężkiej pracy popartej naszym dużym dynamizmem w podejmowaniu ważnych decyzji. Przy osiąganiu pozycji lidera ważny jest dynamizm i głowa otwarta na nowe pomysły. Nie boimy się nowych wyzwań i penetrujemy te obszary, które inni omijają ze strachem. Oferujemy bardzo szerokie spektrum produktów, z którego 80% to hity rynkowe. Po tak długim czasie na rynku spełniamy najsurowsze światowe normy jakości i posiadamy 4 certyfikaty ISO. Dzięki temu nie tylko dostarczamy coraz lepsze produkty – podnosimy też wydajność pracy naszej doskonale wykształconej kadry. W utrzymywaniu pozycji lidera pomaga też to, że nie jesteśmy uzależnieni od obcego kapitału, a każdy grosz inwestujemy.
 
GT. Co w przeciągu tych trzynastu lat było największym sukcesem firmy?
 
BW: Największy sukces? To, że Manta ma się coraz lepiej i ciągle rozwijamy nowe obszary działalności. Dobra kondycja firmy, szacunek i zaufanie klientów, którzy kupili miliony produktów z naszym logo sprawiają mnóstwo radości. Do tego, każdego dnia zgłaszają się do nas dziesiątki potencjalnych partnerów biznesowych – ludzie z pomysłami. To jest dla mnie prawdziwy dowód na to, że ludzie 
w nas wierzą.
 
GT. Jak firma w czasie kryzysu radzi sobie z konkurencją?
 
BW: Nasze doświadczenie nierzadko pozwala przewidzieć kryzys i doskonale uniknąć jego negatywnych wpływów na biznes. W takich sytuacjach idziemy pod prąd i dzięki naszej elastyczności doskonale wpasowujemy się w zmieniające się realia rynkowe. To podczas kryzysu najlepiej widać, że dla wielu konkurencyjnych firm stajemy się wzorem do naśladowania.
 
GT. Co podczas projektowania nowego urządzenia jest dla Państwa najważniejsze? Cena, design, czy jakość?
 
BW: Zawsze odpowiadam, że najważniejszy jest klient. Odbiorca naszego produktu i to, czego tak naprawdę od nas oczekuje. Kolejnym elementem jest design i funkcjonalność poparta jakością, a na końcu listy – cena. Społeczeństwo jest coraz zamożniejsze więc stawianie na najniższą cenę to pomysł utopijny. Posiadając większe dochody, ludzie oczekują coraz większych innowacjii produktów zaprojektowanych z głową.
 
GT. Niedługo Manta Multimedia zacznie produkować telewizory 3D. Jaki będzie kolejny krok w rozwoju firmy?
 
BW: To bardzo dobre pytanie. Kolejny krok w rozwoju firmy to na pewno dalsze innowacje. Nie mogę jeszcze zdradzać szczegółów, ale zapewniam, że to bardzo ambitne projekty. Śmiało powiem, że jeszcze ambitniejsze od produkcji TV 3D. Stale współpracujemy z wieloma naukowcami, a w naszych aktywach posiadamy 35ha gruntów, głównie terenów inwestycyjnych. Z każdym miesiącem posiadamy większe możliwości.
 
GT. Czy produkcja w Polsce może być opłacalna w porównaniu z fabrykami w Chinach czy Tajwanie?
 
BW: Oczywiście! Tajwan już teraz bywa droższy od Polski a Chiny niebawem przestaną być „fabryką świata”.Produkcja w Polsce na pewno opłaca się przy krótkiej serii produktów, lub takiej, która wymaga wielu powtórzeń. Warto dodać, że niektóre z posiadanych technologii powinny podlegać ścisłej kontroli – a produkcja w Polsce bardzo to ułatwia.
 
GT. Państwa marka jest rozpoznawalna na naszym rynku, a jak to wygląda poza granicami Polski?
 
BW: Z każdym miesiącem rozpoznawalność naszej marki poza granicami rośnie, chociaż oczywiście nie jest jeszcze aż tak dobra jak w Polsce. Wraz z naszymi dystrybutorami ciężko pracujemy nad rozpoznawalnością za granicą, a w tym roku zaczęliśmy współpracę z poważnymi partnerami. Pozytywne efekty obserwujemy każdego dnia. Obecnie intensywnie penetrujemy południe Europy.
 
GT. Jaki produkt z oferty Manty jest Pańskim zdaniem najciekawszy? Z czego jesteście najbardziej dumni?
 
BW:Chyba z naszych odtwarzaczy DVD. Po sprzedaniu ponad 5 milionów urządzeń staliśmy się naprawdę rozpoznawalni na polskim rynku, a krążące anegdoty o tym, że Manta czyta wszystko, łącznie z pizzą i płytami chodnikowymi, stały się już klasyką.
 
GT.. Katalog Państwa produktów obejmuje RTV, AGD, ale również akcesoria dla graczy. Co spowodowało takie zróżnicowanie?
 
BW: Patrząc na katalog naszych 500 produktów dla szerokiej rzeczy konsumentów, sam kiedyś zastanawiałem się, jak nam się udało odnieść aż taki sukces. Za takim zróżnicowaniem stoi naturalny rozwój naszego przedsiębiorstwa, a przede wszystkim zapytania od obecnych i potencjalnych klientów. Taki wachlarz produktów wynika też z naszej mocno dynamicznej natury. Lubimy się rozwijać, sprawdzać nowe obszary i działać tak, żeby nie nudzić się w pracy.
 
GT. Jakie plany na przyszłość?
 
BW: Wciąż działać etycznie, a we wszystkim co robię – przestrzegać etyki biznesowej. Dzięki tej postawię śpię spokojnie, a jak wiadomo zdrowy sen pomaga w generowaniu dobrych pomysłów. Obecnie pracujemy nad produktami istotnymi z punktu widzenia społeczeństwa i rozwoju kraju. Po 13 latach działalności, Manta nie musi przynosić superwysokiego dochodu z każdego projektu. Teraz mamy możliwość rozwoju produktów, które podniosą poziom edukacji, czy rozwiązań chroniących środowisko. To naprawdę wielki luksus dla przedsiębiorców, bardzo się z tego cieszę.
 
Życzymy powodzenie w dalszym biznesie!


blog comments powered by Disqus